❥Furukawa

Inlägg publicerade under kategorin ♥Japansk musik♥

Av furukawa - 15 maj 2013 09:35

Visual Kei uppkom under 1980-talet och trots ett intresset har minskat sedan dess finns det fortfarande många som brinner för detta karaktäristiska uttryckssätt.  Visual Kei uppkom i samband med uppkomsten av en ny sorts musik, en mix av glamrock, punk och metal som skapades under 80-talet.


Visual Kei är ett samlingsbegrepp som beskriver modetrenden och även hela J-rocken. (J-rock = Japanskt Rock) Klädstilen användes i samband med framträdanden för att skapa ett unikt utseendemässigt uttryck och även för att ge musiken ett ansikte. Klädstilen definierar musikstilen vilket gjort att begreppen idag har växt samman.


Inom denna modestil klär man sig i rockiga/goth/punk kläder ofta med inslag av lack och läder. Den spretiga "anime" frisyren och en got-liknande sminkning är ett måste då dessa detaljer har en stor betydelse. Allt handlar om att skapa rätt känsla.


Exempel på nutida aktuella och populära Visual Kei band är The GazetteE och Moi dix Mois. Många utav er vet säkert vilka Seremedy är som också är ett Visaul Kei band, men som splittrades i år den 15 april. För er som inte visste så var det YOHIO som spelade gitarr i Seremedy!


     

Av furukawa - 12 maj 2013 17:33

                    

   


Av furukawa - 12 maj 2013 15:07

För ett par månader sen när jag kollade på Mirai Nikki. Och Mirai Nikki's opening 2 hade inget lyrics som det brukar vara på de flesta. Då tänkte jag att de bara kanske hade glömt att sätta dit det eller något.

Senare när jag hade kollat klart på den skulle jag söka upp hela den låten. Och då bläddrade jag ner för att kolla på lyrics till låten. Och då visade det sig att den var på engelska! o_o

SÅ låten hade varit på engelska heeeeela tiden medans jag hade trott att det var japanska de sjöng på. Jag kunde verkligen inte höra ett enda engelska ord när jag lyssnade på den.

Här har ni låten:

Lyssna på den först innan ni bläddrar ner till lyricsen. Ni behöver inte lyssna på hela men i alla fall 1 minut eller 1 och en halv.

Jag har i alla fall svårt höra vad det är de sjunger! o_o

 

 

 

 

 

HÄR HAR NI TEXTEN:

_____________________________________

The girl with the sharp thorn in her flesh
I meet you at your story
Behind the hatred there lies a murderous love

Do you kill your friends, if you fulfill your wish?
Can you die for someone?
They are synonymous words

Life is a game. It's a survival. That's right! How do you start?
Time and Space, It's a crossroad through a gate! Where do you go?

You seek eternal breath
Why do you need to live?
We don't know when this world came into being
We are the time leaper

Nothing's gonna change with you in the world
Everything will be decided by the rules
Oh, We are traveling the past and the future through love

Break out!
Let's dial back all the pains and we will born again
I wanna see the stars with you
Over the miracle
It's not a Dead END...

The boy with the loneliness in his side
I wanna control your soul
Behind the hatred there lies a plundering love

The Future has been over
But we are fixating on that
The past is still to come
Yes! They are in the same time

Death is a frame, It's a spiral. That's all. How do you think?
God and Evil. It's a scapegoat through the heart. What do you know?
"What's at the back of your mind? I can't hold your hand"
You say "Where are you going to take me? I can't believe"
We walk the parallel line

Nothing's gonna change my deep love for you
Everything will be going right for me
Oh, we are wandering in light and darkness through eyes

Break down! Let's revamp all the truth an we will create a fact
I wanna feel the reality with the agony of doubt

I love U. Cuz U are always by my side.

Dead or Alive
Dead or Alive

Back to you
Can't you read? Can't you see?
My words in your virtual vision
Save my life! Save your life!
Why do you come here? I'm such a liar
Bad choice! Bad sign!
It's a prologue of collapse
I don't stop your desire, cuz I can't forget you

Nothing's gonna change with you in the world
Everything will be decided by the rules
Oh, we are traveling the past and the future through love

Break out!
Let's dial back all the pains and we will be born again
I wanna see the stars with you
Over the miracle
It's not a Dead END...

_____________________________________


Vad tycker ni?

Är japaner bra på engelska eller inte?! xD

Nu ska jag inte dra alla japaner över samma kant och säga att ingen japan kan engelska. Men japanska och engelska är 2 helt olika språk och man har helt olika uttal. Så det är väl klart att det inte låter så bra om en japan ska prata engelska. Och tvärtom, det låter nog inte heller bra om en engelsman ska försöka prata japanska!

Men ville bara visa er detta, kom som en chock för mig när jag fick reda på att det var engelska som de sjöng på! xD

Av furukawa - 10 maj 2013 16:45

Jag har tyckt flera gånger att endingen till Soul Eater låter som något jag hört innan..

Tyckte den var jättelikt en opening till Naruto! Kände igen rösterna!

Så genast tog jag reda på om det hade något samband..


Och det var helt rätt! Soul Eater's ending 1 och Naruto's opening 6 sjungs nämligen av samma band c;

Stance Punks heter gruppen och är ett japanskt punkband.


Herregud vad stolt jag är som listade ut det :')

Naruto opening 6




Soul Eater ending 1



Här är en bilder på bandet Stance Punks för er som vill veta hur de ser ut ^^

   


EDIT: Jag upptäckte nu i efterhand (1 vecka senare) att Naruto-videon inte funkar längre, så jag tog en annan istället! ^^

Av furukawa - 6 maj 2013 19:47

OMG OMG OMG har ni hört Kyary's senaste singel Invader Invader?!

Bara idag har jag lyssnat på den typ över 50 gånger! Sjukt bra, kan inte sluta lyssna! O.O


Här har ni musikvideon till den också! Verkligen min favoritlåt just nu!♥♥♥


Av furukawa - 3 maj 2013 11:00

Jag kan inte fatta att jag inte har sett detta innan! Awesome!




[ Originalet! ]

Av furukawa - 19 april 2013 18:45

De enda japanska artister som jag lyssnar på är YOHIO och Kyary Pamyu Pamyu.

Fast YOHIO är ju egentligen svensk, även om han sjunger och kan prata flytande japanska.

Jag vet typ inga fler! Jag är rätt dålig när det gäller sånt.. o_o


Just därför vill jag gärna ha tips av er! :)

Ge mig förslag på bra japanska artister eller grupper!

Det kan vara din favorit eller någon som du tror att jag kommer att gillar :)

Tipsa helst inte om någon hård rock eller något åt det hållet. Jag gillar inte det så mycket..

Eller JO, du får skriva om vad du vill! ^^



YOHIO

 





Kyary Pamyu Pamyu

 


Av furukawa - 14 april 2013 14:55

Jag skrev för ett tag sen att jag skulle visa vilka favoritlåtar jag hade från YOHIOs nya skiva.

Nu har jag lyssnat igenom ett par gånger oh hittat några favoriter som jag har fastnat för och tänkte göra en liten top-3-lista på de jag gillar mest!

Här kommer de!


Plats 3: REVOLUTION

 



Plats 2: Sakura, falling

 



Plats 1: rain ~A scene drenched in rain~



Sen så finns det en annan "låt" på hans skiva som jag älskar. Han sjunger inte i den utan det är bara ett pianosolo.

Jag älskar verkligen piano så jag kan inte låta bli att ta med denna på min lilla lista:


TIMESCAPE

 

Presentation


Hallå där!
Kul att du klickade in på just min blogg!^^
Här kommer du att få läsa lite om min vardag och lite om Japan och dess kultur. Men för det mesta kommer jag att blogga om anime. Om det är något du gillar så tveka inte att besöka min blogg igen!

Fråga mig

101 besvarade frågor

Omröstning

Jag vet inte vad jag ska fråga :c
 ååwh, så synd! :'c
 nähe, vad bra!
 det gör inget! ^^
 okej :3
 Hej jag är en potatis
 Katter är söta
 BARRELS!
 men JAG vet en fråga! :D

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

Purple Bow Tie

Skapa flashcards